onsdag 30. mai 2018

Flått

 eller
stygging, skaumann, skogbjørn, skogtroll, tege, hantikk, blodmidd, kinnflått, påte, sugar, orrelus, krekse,
flåtten har mange navn.

Den har 8 bein, ikke noe tydelig skille mellom
hode, bryst og bakkropp.
 Alle midder hører til edderkoppdyrene.
Edderkoppdyrene har åtte bein i motsetning til insektene som har seks bein
flått er blodsugende midd.

Flåtten har fire utviklingsstadier
egg, larve, nymfe og voksen.

 Larven er bare 0,5 mm lang.  Nymfene er ca. 1 mm. 
Voksene er over 2 mm med svart hode og bein og brunrød bakkropp. 
Fullsugd av blod kan flåtten bli inntil 1,5 cm lang,  
bakkroppen får da en gråblå farge.


Hvor finnes flåtten i Norge
Kystområdene i Sør-Norge og nordover opp til Helgeland. 
Oslofjordområdet  
Sporadisk kan den finnes lengre nordover i Nord-Norge, 
indre deler av Østlandet. 
 Sørlandet, Vestlandet og Trøndelag 
følger den kyststripen og går inn langs fjordene.


Hva kan du gjøre selv?
Jeg bruker å dra over våre hunder med MyggA
De får mindre flått når jeg tar det på pelsen, 
men noen blir det.

 Når du koser med hunden din
kos litt ekstra over hele kroppen og kjenner etter om en flått ha satt seg

Bruk fingrene, en pinsett eller flåttfjerner 
Jeg bruker mest fingrene mine
ellers bruker jeg denne flåttfjernern

Hvordan fjerner en flått!
Ta tak i flåtten helt nede ved huden og dra den rett ut.




Det har liten betydning om deler av flåttens biteredskaper blir sittende igjen i huden.
Da pleier jeg å rense bittstedet med sårveske.

Bor en i et område med mye flått.
Er det liten risiko at hunden din blir syk av flåttbit sykdommene 
borrelios, anaplasmos og TBE (Tick-Borne Encephalitis),
men vis den blir syk kan det være alvolig, så vis hunden din blir
sløvhet, svekket appetitt, feber, allmenne smerter, stivhet.
Kom dere til vetrinær.


Hva jeg ikke vil bruke på hundene mine er









Jeg er kritisk til flåttbånd og flåttvaksine,
en vet ikke så mye om bivirkningene ennå
og det er ikke lov å ta det på matdyr.
Å da synes jeg det ikke det er nødvendig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar